Kürk Mantolu Madonna | Kitap Özeti | DUYGUBLOG




Kürk Mantolu Madonna






Bu yazım da ilk defa kitap özeti  yaptım. Ve  ilk kitabı da Sabahattin Ali'nin ünlü kitaplarından Kürk Mantolu Madonna oldu. Burada  Kürk Mantolu Madonna'nın özetini, karakterlerin kişilik ve fiziksel özelliklerini, yer ve zamanı da bulabilirsiniz.


Kitap, kaç zamandır iş arayan ama iş bulamayan Rasim'in, bir arkadaşı aracılığıyla iş bulmasıyla başlar. Rasim yeni işinde Raif efendi ile aynı odayı paylaşacaktır. Çekinik ve sessiz bir adam olan Raif Efendiyle arkadaş olmaya çalışsa da bir türlü beceremez. Raif efendi sadece işlerini yapar kalan zamanda ise kitap okur.

Raif efendi bir gün hastalandığında ve  günlerdir iş yerine gelmediğinden, yapılması gereken işleri Rasim, Raif efendinin evine götürür. Bu kalabalık evde aile üyelerinden bazılarıyla tanıştıktan sonra, Raif efendinin evde hep küçük görüldüğünü, eziklendiğini anlar. Çok hasta olan Raif efendi Rasim'den iş yerindeki çekmecesinin içindeki eşyasını getirmesini rica eder. Rasim kabul eder. Çekmecede önceden de gördüğü siyah kaplamalı defteri, evirir çevirir sayfaları karıştırır. Okumamasını söyleyen hatta yakacağım diyen Raif efendi, biraz iknadan sonra Rasim efendinin defterini okumasını kabul eder.

Günlükte yazılanlar; 20 Haziran 1923 tarihinde başlar. 

Raif efendi bir gün babasından mektup alır mektup Almanya'ya gidip, babasının işlerini öğrenmesini sonrada babasının işini devralması hakkındadır. Raif' e bu telif hoş gelir. Aslında babasının işlerini öğreneceği için değil Avrupa'yı görmek için gitmek ister. Raif Almanya'ya vardığında babasının isteği üzerine sabun fabrikasında işe başlar. Ama sonraları fabrikaya hiç uğramaz olur. Bütün gün şehri, müzeleri sergileri gezer. 


Raif bir gün reklamını gördüğü bir sergiye gider. Bu sergide Kürk Mantolu Madonna tablosu ile karşılaşır. O tablo onda çok değişik duygular uyandırmıştır. Sonraki günler her zaman bu sergiye gider ve saatlerce  bu tabloyu izler. Bir gün sergide yanına bir kadın yaklaşır. Raife her gün neden bu tabloyu izlediğini sorar Raif utancından, yalan söyleyerek hızlıca annesine benzettiğini söyler sonrada sergiyi hemen terk eder.


Utandığı için günlerce sergiye gitmeyen Raif, sergide gördüğü kadını bir gece kulübünde görür ve onunla tanışır.  Maria Puder ismindeki kadın o otoportrenin kendisine ait olduğunu söyler. Raif bunu önceden anlamamıştır çünkü kadın resmindeki halinden çok değişiktir. O geceden sonra Raif efendi ve Maria arkadaş olurlar. Raif efendi daha sonraları ona aşık olur fakat Maria baştan berri kimseye karşı ciddi bir şey hissetmeyeceğinin altını çizer.  Daha sonraları Raif ve Maria arasında duygusal bağlamlar oluşur. Sonunda o da Raife aşık olduğunu fark eder. 

Bir gün Raif efendiye babasının öldüğü haberi gelir. Bunun sonucunda Raif'in acilen Türkiye'ye dönüp işlerin başına geçmesi gerekir. Daha sonra Maria'yı da yanına alacağına söz verir. Maria ile Raif bir süre mektuplaşırlar fakat artık Raif'in mektuplarına yanıt gelmemeye başlar. Raif efendi Maria'nın ondan sıkıldığını zanneder ve o da mektup yazmaktan vazgeçer. 


Yıllar sonra Raif efendi Maria'nın bir akrabası ile bir tren garında karşılaşır. Yanında da  küçük bir kız çocuğu vardır. Akrabasından Maria'nın kızını doğurduktan sonra öldüğünü öğrenir. Hatta yanındaki kızın da Maria'nın çocuğu olduğunu öğrenir. O kızın aslında kendi kızı olduğunu hemen anlar. Ama yapacak bir şey yoktur. Kızının trene binip arkasından gidişini izler.



Seni seviyorum. Deli gibi değil, gayet aklı başında olarak seviyorum.



Karakterler


Raif Efendi

sessiz, sakin kendi işinde gücünde, hayattan bir beklentisi kalmamış, haksızlıkta bile sesini çıkarmayan, istemediği kadınla evlenerek bir ailesi olmuştur, hayatta kendi isteğine göre değil hep başkalarının istediklerini yapmıştır. Duygusal, utangaç, hayalperest aynı zamanda güzel resim yapan ve Almancada ustadır.

Fiziksel Özellikleri

- Kısa kesilmiş saçlarının tepesi açılmaya başlamış, birçok yerinde kırışıklık bulunan, ince ve uzun parmaklı, sarı ve kırpılmış bıyıklıdır.




Maria Puder

Maria Puder Raife kıyasla daha baskın karakterdir. Haksızlığa, güçsüzlüğe tahammül edemez. Zeki ve aynı zamanda da erkeklerden hoşlanmaz. Herkesle hoşbeş olmaz. 
Gece kulübünde şarkı söyler. Güzel bir hanımefendidir. 

Tabloda; soluk yüzlü, siyah kaşlı, siyah gözlü, koyu kumral saçlar, iri dudaklı, kıvrık çeneli, etli burunlu, köşeli ve geniş alınlı, ağırbaşlıdır; kederli ve düşüncelidir.

Gerçekte;  Kısa saçlı, tablodaki halinin tersi gibi. alaycı, neşelidir




Rasim

Raif efendinin iş arkadaşıdır. Şiir ve edebiyatı sever. Raif'in karakteri ve sessizliği dikkatini çeker. Günlükte yazılanları bilmemizi sağlayan karakterdir. 




Yer 
Olayın geçtiği yer: Berlin
Olayı sarmalayan yer: Ankara


Zaman
 1920 ve 1930 yılları







Diğer kitap yorumlarımı da okumak için buraya tıklayınız.

2 Yorumlar

  1. Popüler olan şeylere karşı bir antipatim var. Bu kitabı da sürekli sosyal medyada, tv de vs gördüğüm için okumamıştım. Hatta okumayacaktım da. Bir gün elimde hiç kitap olmadığı bir anda arkadaşımdan aldım ve okudum. Sonra pişman oldum tabi. Popüler olan her şey kötü olacak değil ya (: O yüzden bu kitabın yeri bende ayrı. Raif efendide kendimi buldum... Kitabı çok güzel özetlemişsin. Karakterleri fiziksel özellikleriyle anlatman çok iyi olmuş. Emeğine sağlık. Saygılarımla. Vesselam...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk cümlelerinizde aynı beni de özetlemişsiniz. Ben de popüler şeyleri pek sevmiyorum ama klasik okurken bunu da okumam gerektiğini varsayarak okudum ve çok beğendim. Çok farklı bir bakış açısı vardı. Hiç klişe değildi. Bu yüzden ben de çok beğendim. Yorumun için çok teşekkür ederim. Beğenmenize sevindim.

      Sil
Daha yeni Daha eski