Hayvan Çiftliği | George Orwell | Kitap Yorumu | DUYGUBLOG

 


Orijinal Adı: Animal Farm
Alt Başlığı: Bir Peri Masalı
Yazarı: George Orwell
Sayfa Sayısı: 152
Yayın Evi: Can Yayınları
Baskı Tarihi: Nisan 2020
Türü: Dünya Klasiği, Eleştiri-Kuram, Roman, Sosyoloji


Selamlar sevgili okurlarım. Umarım mutlusunuzdur. Ben hiç fena değilim kendimi motive etmeye çalışıyorum. Bugünlerde Bircan Yıldırım'ın Ben Kazanmadan Bitmez Kitabını okuyorum. Bitince onun yorumu da gelir mutlaka. Bazı günler pek aktif olamadım ama tabi ki blog yazmaya devam ediyorum. Bu arada hala abone olmadıysanız yazılarımı ilk siz okumak isterseniz abone olabilirsiniz. Şimdi yorumlamaya geçelim.


Yazar bu kitabı Stalin'i eleştirmek için yazmıştır. İnsanlara daha güzel bir hayat vad eden ancak daha sonra diğer yönetimlerden daha acımasız ve baskıcı bir tutum sergiler. İşte bu kitaptaki hayvan karakterler de aynen bunu yapıyor. Fabl türü olan bu kitapta hayvanlar insanların emrine başkaldırıyor  ve devrim yapıp çiftliğin başına geçiyorlar. Çiftliğin başında hayvanlar arasındaki en akıllıları olan domuz ilk başta güzel bir yönetim sergilese de diğer ve güçlü bir domuz tarafından çiftlikten kovuluyor. İşte baskıcı yönetim burada başlıyor. Sürekli çalışan yarı aç yarı tok hayvanlar kolayca ikna ediliyorlar. Ne konusunda derseniz, insanların yönetiminden daha iyi durumda olduklarına. Böylece mutlu mutlu her şeye boyun eğiyorlar. Ama domuz ailesi öyle mi? Herkesin eşit yemesi kararı verilen çiftlikte domuzlar şişman, insan kıyafetinin yasak olduğu yerde domuzlar giysi giyiyor, iki ayak üstünde yürümesi yasak olunan çiftlikte domuzlar iki ayak yürümeye başlıyor. En sonda domuzlarda insanlardan farksız oluyor. 

İşte bu bir politik trajedidir. Yönetimin kötülüğüdür. George Orwell bu kitaptaki karakterleri yaşamındaki olaylarla bağdaştırmış ve eleştirmek için yazmıştır. Wikipedia'da kitaptaki karakterlerin gerçek kişilerle olan bağlarını çok güzel açıklamış. (Alta link koyarım). 




Şimdi gelelim kitabı nasıl buldum sorusuna. Kitap geçen sefer okuduğum kitap olan Uçabileceğini Hayal Eden Tavuk'a göre daha fazla beğendim doğrusu. Ayrıca kitap bir eleştiri doğrultusunda yazıldığı için daha bir önem verdim. Çünkü yazarın gerçek kişilerle arasındaki bağları gayet güzel bir biçimde kaleme aktardığını düşünüyorum. Olaylar, karakterler hepsi etkileyiciydi ve kolay ve sade bir anlatımı vardı. Ayrıca uygun bir fiyata da sahip olabilirsiniz. Kitap okuma listenize yeni bir kitap daha eklemenin vakti! 

5/5


KİTAP AÇIKLAMASI

İngiliz yazar George Orwell, ülkemizde daha çok Bin Dokuz Yüz Seksen Dört adlı kitabıyla tanınır. Hayvan Çiftliği, onun çağdaş klasikler arasına girmiş bir diğer çok ünlü eseridir. 1940’lardaki “reel sosyalizm”in eleştirisi olan bu roman, dünya edebiyatında yergi türünün başyapıtlarından biri olarak kabul edilir.

 

Hayvan Çiftliği’nin başkişileri hayvanlardır. Bir çiftlikte yaşayan hayvanlar, kendilerini sömüren insanlara başkaldırıp çiftliğin yönetimini ele geçirir. Amaçları daha eşitlikçi bir topluluk oluşturmaktır. Aralarında en akıllı olan domuzlar, kısa sürede önder bir takım oluşturur; ama devrimi de yine onlar yolundan saptırır. Ne yazık ki insanlardan daha baskıcı, daha acımasız bir diktatörlük kurulmuştur artık. George Orwell, bu romanında tarihsel bir gerçeği eleştirmektedir. Romandaki önder domuzun, düpedüz Stalin’i simgelediği açıktır. Diğer kahramanlar gerçek kişileri çağrıştırmasalar da, bir diktatörlük ortamında olabilecek kişilerdir. 

 

Altbaşlığı Bir Peri Masalı olan Hayvan Çiftliği, bir masal anlatımıyla yazılmıştır; ama küçükleri eğlendirecek bir peri masalı değil, çarpıcı bir politik taşlamadır.


Kaynakça: https://canyayinlari.com/kitaplar/roman/18136/hayvan-ciftligi/











Siz bu kitabı nasıl buldunuz? Neler hissettiniz?

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski