Yer Altından Notlar | Kitap Yorumu | DUYGUBLOG



 
 
Kitabın Adı: Yer Altından Notlar
Yazarı: Fyodor Mihayloviç Dostoyevski
Sayfa Sayısı: 140
Yayın Evi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Baskı Tarihi: 2020 Kasım
Türü: Dünya Klasiği, Edebiyat




 Merhabalar! yeni yazıma hoş geldiniz ballar.  Nasılsınız görüşmeyeli umarım iyisinizdir. Ben iyiyim işte öyle aynı devam ediyoruz. Bu arada bunu tam da 14 Şubatta yazıyorum hepinizin Sevgililer Günü kutlu olsun. 

Umarım bol bol kitap okuyorsunuzdur. Bende günler önce Dostoyevski'nin kitabını okudum. Ve yorumunu yazmaya karar verdim. Bu kitabı sosyal medyada hep okunacaklar listenize eklemeniz gereken kitaplar başlığı altında görüyordum ve almaya karar verdim. Bkm'den aldım fiyatı çarşı fiyatına göre daha ucuzdu. Şimdi gelelim yorumlamaya.



 Dostoyevski'nin sürgün dönüşü yazdığı bu kitap iki bölümden oluşuyor. Yeraltı ve Sulusepkene Dair olarak. Yazar kitapta kendi duygularını paylaşmış bir nevi yeraltındaki duygularını, düşüncelerini. Usta bir kalem olduğu hemen belli oluyor ayrıca zeki olmayan birisi böyle bir kitabı asla yazamaz derim. Dostoyevski'nin 7.romanı olan ilk kitap benim ilk okuduğum psikolojik roman oldu. 



İlk bölümde kafasının içinde yaşadığı duyguları anlatan zamanın ne kadar çabuk geçtiğini düşünen kırklı yaşlara gelmiş bir adamın, kendi kafasındaki hassas dünyasını barındırıyor. İkinci bölüm Sulusepkene Dair de, yaşadığı birkaç olaydan da bahsediyor. Biraz özgüveni düşük biraz arızalı biraz -fiziken- güçsüz birisi karşımıza çıkıyor. Bunalımlı bir kitap diyebiliriz. Kitabın ilk cümlesi de "Ben hasta bir adamım..." olmuştur. 


~Şimdi gelelim kitabı nasıl bulduğuma. Kitabı okumaya ilk başladığım anlar bana çok sıkıcı gelmişti ve bırakmıştım. Sonra raflarda gezindim gezindim ama yine bu kitaba geri döndüm. Neyse işte biraz daha okumaya başlayınca kitap artık anlaşılmazlıktan çıktı. Sanırım okumayı sürdürünce yazarla psikolojik bir bağ kuruyorsunuz. İlk bölümünü okurken yazarın kafasındaki geçirdiği düşünceleri anlamak için biraz beyninizle uğraş göstermeniz gerekiyor. Biraz boğabiliyor bu yüzden yeni kitap okumaya başlayanlara hiç tavsiye etmiyorum. Sizi kitaplardan soğutabilir. İkinci bölümü, yazarın başına gelen birkaç olayı da ele almıştı bu yüzden ben hiç sıkılmadım hızlı hızlı okudum. 


Dostoyevski'nin internette kitaplarından alıntılar okurdum hep çok beğenirdim. Ama kitabını okuduğumda beni pekte etkilemedi çünkü beklediğim gibi değildi. Ben güçlü birisi bekledim sözünü herkese dinletebilen birisi bekledim. Zeki bir  adam ama zekasını sadece kendisini avutmak için kullanmış sanki.  Zeki insanlar basit bir memur olacaksa, başarılı insanlar bir devlette kim olur. Dostoyevski'nin iç dünyası benim beklediğim gibi değildi bunun için biraz hayal kırıklığına uğradım. Siz neler düşünüyorsunuz yorum yazın lütfen. 


4/5



"Duvarı yıkacak gücüm yoksa, onu yıkmak için kendimi paralayacak halim yok tabii ki, fakat önümde duvar var diye ona boyun eğecek de değilim."


 

KİTAP AÇIKLAMASI


Fyodor Mihayloviç Dostoyevski (1821-1881): İlk romanı İnsancıklar’ın çarpıcı konusu ve farklı kurgusuyla dikkatleri çekti. İnsan ruhunun derinliklerini sergileyiş gücüyle önemli bir yazar olarak ün kazandı. Ancak daha sonra yayımlanan eserleri o dönemde fazla ilgi görmedi. Dostoyevski 1849’da  I.Nikolay’ın baskıcı rejimine muhalif Petraşevski grubunun üyesi olduğu gerekçesiyle tutuklandı. Kurşuna dizilmek üzereyken cezası sürgün ve zorunlu askerliğe çevrildi. Sibirya sürgününden sonra yazdığı romanlarla tekrar eski ününe kavuştu. 1864’de Vremya dergisinde yayımladığı Yeraltından Notlar gerçek dünyadan kendini soyutlamış bir kişinin iç çatışmalarını ve hezeyanlarını konu alır. Bu roman Dostoyevski’nin daha sonra yazacağı büyük romanların ipuçlarını taşımaktadır.

Nihal Yalaza Taluy (1900-1963): Cumhuriyet’in ilk kuşağının önde gelen Rusça çevirmenlerindendir. Dostoyevski ve Tolstoy’un yanı sıra Puşkin, Gogol ve Turgenyev çevirileri de beğeniyle okunan Taluy’un çeviri külliyatı otuz kitabı aşmaktadır.


Kaynak: https://www.iskultur.com.tr/yeraltindan-notlar.aspx


“Etrafınıza şöyle bir göz gezdiriniz! Gerçek hayat denilen şeyin ne olduğunu, nerede olduğunu bilmiyoruz bile! Kitaplarımızı, hayallerimizi elimizden alsalar, öylece ortada kalakalacağız.”




 



1 Yorumlar

  1. bu kitap iyidir, oğuz atay ın korkuyu beklerken adlı kitabı gibi bu da :) dostoyevski, ilginç bir yazar, kurgucu, zor yaşamış ama, çünkü kumarbaz :) suç ve ceza sı ile karamozov kardeşler adlı iki romanını oku ama yavaş yavaş sindire sindire :)

    YanıtlaSil
Daha yeni Daha eski